LZC Menubar
Img 1 Img 2 Img 3 Img 4 Img 5

Club

Geschiedenis

In 2004 nam een groep enthousiaste zweefvliegers het initiatief om op de voormalige NAVO-vliegbasis van Zutendaal een zweefvliegclub op te richten. LZC Zutendaal stelt zich tot doel het zweefvliegen naar iedereen toe te promoten en dat in een goede verstandhouding met de natuur. Zutendaal ligt immers aan de voet van het nieuwe Nationale Park de Hoge Kempen. Het genomen initiatief werd natuurlijk niet zomaar van vandaag op morgen uit de grond gestampt maar eind maart 2009 was het eindelijk zo ver. Het Limburgs Zweefvliegcentrum werd als fonkelnieuwe zweefvliegclub operationeel, met de wind in de zeilen of beter nog: “met de thermiek onder de vleugels!”.

Respect voor de natuur krijgt van ons een extra dimensie omdat wij ons verbonden hebben geen motor vliegverkeer toe te laten. Enkel geruisloze zweefvliegtuigen zullen vanuit de omgeving op lage en hoge hoogten waargenomen kunnen worden.

ClubVloot

Vloot

LZC Zutendaal maakt gebruik van eigen toestellen en van toestellen die enkele leden ter beschikking stellen aan de club.

  • 2 Ka8
  • 2 Ka7
  • Astir CS
  • Astir Jeans
  • Bergfalke IV
  • Janus CT
  • Twin Astir
ClubVliegveld

Vliegveld

LZC Zutendaal opereert op het reserve NAVO-vliegveld van het militair kwartier Wevelsmoer. Vanuit de lucht heb je een mooi uitzicht op de groene omgeving. De startbaan is bijna 3km lang en 45 meter breed en geeft de vliegclub de gelegenheid op een zeer veilige manier te opereren. LZC Zutendaal heeft maar liefst twee aparte landingsbanen ( bepaald door de windrichting) waartussen het liergebeuren ( 1800 m ) plaats vindt.

ClubActiviteiten

Activiteiten

LZC Zutendaal is actief tijdens de weekends en op feestdagen. Indien de vooruitzichten heel goed zijn, vliegen we ook ‘s vrijdag vanaf 17u00.

Het zweefvliegseizoen loopt vanaf maart tot september, maar tijdens de wintermaanden kan er op mooie dagen ook gevlogen worden.

Een vliegdag begint 's morgens met een briefing waar leerling- en ervaren piloten, die die dag willen vliegen, verplicht aanwezig moeten zijn. Wanneer je voor het eerst komt kennismaken meld jij je best aan bij de dienstdoende instructeur of bij de startleider. De dienstdoende instructeur neemt de algemene leiding van de vliegdag op zich. Samen met de vliegveldoverste staat hij in voor de veilige gang van zaken. Hij verzorgt de briefing, verdeelt de toestellen en stelt een lijst op van de lesvluchten. De vliegveldoverste daarentegen is verantwoordelijk voor het openen van het vliegveld, het bepalen van de start- en landingsrichting en van de standplaats van de lier. De startleider is verantwoordelijk voor de organisatie aan de startplaats, houdt het vluchtenregister bij en doet dit alles in samenspraak met de dienstdoende instructeur. Na de briefing worden de toestellen vliegklaar gemaakt, gecheckt en in piste gezet. De lier wordt op de vastgestelde plaats geïnstalleerd en de kabeluitrijwagen wordt klaargezet. Vanaf dan kan de zweefactiviteit beginnen. Na de laatste vlucht worden de zweefvliegtuigen afgebouwd en worden ze, op of in hun aanhangwagen terug in de loods gezet.

Tijdens de wintermaanden worden er onderhoudswerken uitgevoerd. De clubleden houden zich dan bezig met het onderhoud van de zweefvliegtuigen, lier en de voertuigen. Dit onderhoud gebeurt in eigen beheer, dit om de kosten te drukken. Gelukkig zijn dit maar enkele dagen op een seizoen zodat we toch meer kunnen vliegen dan werken.

Disclaimer Link
LZC Header